تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/03/07 - 09:55
کد خبر: 506037

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

انتظار ۱۶ ساله در ۱۰۰۰ روز خدمت به ثمر نشست/ از کمین وحشت تا رفیق مردم

 انتظار ۱۶ ساله در ۱۰۰۰ روز خدمت به ثمر نشست/ از کمین وحشت تا رفیق مردم

مطبوعات امروز کشور عملیات کمین مقاومت در شمال غزه که در سطح بالایی از برنامه راهبردی و میدانی اجرا شد که علاوه بر هلاکت و زخمی شدن تعدادی از صهیونیست‌ها برای نخستین بار پس از طوفان الاقصی اسارت شماری از نظامیان اشغالگر را به دنبال داشت پرداخته‌ و در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وقوع بحران‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی‌ و فرهنگی درمسیرانقلاب اسلامی از لحاظ تعداد، گستردگی و پیچیدگی بی‌شمار است و مهار این بحران‌ها و عبور از آنها از‌جمله دلایلی است که برحقانیت، اصالت واستواری انقلاب اسلامی صحه گذاشته، توانمندی این نظام انقلابی را در مقابله با این ناملایمتی‌ها نشان می‌دهد. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع و عملیات کمین مقاومت در شمال غزه نوشتند که که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: کارنامه بلند موفقیت‌های اقتصادی دولت در 1000 روز تلاش خستگی‌ناپذیر

به گزارش کیهان، دغدغه اول و آخر شهید رئیسی خدمت به مردم با خنثی کردن اثر تحریم، اجرای طرح‌های کلان و بهبود معیشت مردم بود؛ از همین جهت تلاش شبانه‌روزی در دستور کار او و دولت سیزدهم بود. برخی دستاوردهای دولت سیزدهم برای مردم ملموس و بعضی غیرملموس است و درازمدت اثر آن نمایان می‌شود؛ اما آیت‌الله رئیسی و دولت او در تقریباً 1020 روز دوران ریاست جمهوری، با تلاش خستگی ناپذیر، کارنامه‌ای به جا گذاشت که فقط فهرست کردن آن به چند روزنامه کامل نیاز دارد.

دولت قبل به دلیل توجه یکجانبه به برجام و ارتباط با غرب، بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی را معطل گذاشت اما دولت سیزدهم یک دیپلماسی اقتصادی با محوریت ارتباط با کشورهای دوست و بخصوص همسایگان را فعال کرده که ثمرات آن در حال تحقق است. بنابراین، به چند قلم مهم و فهرست‌وار از این کارنامه بلند می‌پردازیم.
رکودشکنی تولید و فروش نفت

مهم‌ترین منبع درآمد کشورمان، نفت، گاز و فرآورده‌های آن است و به همین دلیل، آمریکا تلاش کرد که با تحریم آن، جلوی تولید و فروش این ثروت‌های ملی ایرانیان را بگیرد. با این‌حال اطلاعات شرکت‌های مشاوره انرژی و آمار کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات و تولید نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا به رکورد جدیدی در سال ۲۰۲۳ رسید.

در ادامه وطن امروز نوشت: کمین وحشت

گردان‌های قسام (شاخه نظامی حماس) در یک عملیات غافلگیرکننده علیه نیروها و ارتش اسرائیل در منطقه جبالیا، چند نیروی نظامی این رژیم را کشته، برخی را زخمی و بعضی دیگر را به اسارت گرفت. سخنگوی گردان‌های قسام طی سخنانی از اسارت چند نظامی اسرائیلی در عملیات عصر شنبه مجاهدان این گردان‌ها در شمال نوار غزه خبر داد. 

ابوعبیده اعلام کرد: دشمن به سیاست کورکورانه و بیهوده خود در انتقام و تخریب ادامه می‌دهد و از یک شکست به شکست دیگر منتقل می‌شود و به دنبال دستاوردهای پوچ و بیهوده می‌گردد تا کشتارهای خود را علیه ملت ما توجیه کند اما در عین حال مجاهدان شیردل فلسطینی در همه محورهای نبرد در نوار غزه در حال دادن درسی فراموش‌نشدنی به اشغالگران صهیونیست هستند و از سرزمین و خانه و کاشانه خود دفاع می‌کنند.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: انتظار 16 ساله در 1000 روز خدمت به ثمر نشست

از تشکیل دولت تا شهادت آیت‌الله رئیسی 47 سفر استانی انجام شد. 31 سفر دور نخست در سال اول و 16 سفر در دور دوم، که آخرین آنها 27‌اردیبهشت در مازندران بود.

دستور پرهیز از اختلاف و حاشیه‌

در دولت سیزدهم اختلافات و بگومگوی قوا جای خود را به همدلی داد. سخن شهید رئیسی در آخرین جلسه دولت، پرهیز شدید از ایجاد حواشی بود. مشی رئیس‌جمهور فقید و ویژگی «کار و فعالیت» دولت، علت این امر بود.

تکمیل پروژه‌ها به جای کار نمایشی

 راهبرد نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، بیانگر نگاه ملی شهید رئیسی بود. دولت به جای کلنگ‌زنی نمایشی، با پیگیری اتمام 60 هزار پروژه از بیت‌المال صیانت می‌کرد. لذا، در هر سفر یک آرزوی چند ساله مردم برآورده می‌شد.

پیگیری پروژه‌ها با سفرهای موردی

در 1402 شهید رئیسی 10سفر موردی به استان‌ها داشت که یا برای پیگیری پروژه‌ها و افتتاح بود، یا بازدید از مناطق سیلزده و زلزله‌زده. در دولت سیزدهم مردم ایران می‌دانستند در هر حادثه مقام عالی دولت کنارشان است.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: ارز صادراتی گروگان نرخ دولتی

تبعات تحمیل نرخ دولتی ارز صادراتی به تولیدکنندگان محصولات صادراتی را بررسی کرده ایم

سیاست ها و راهبردهای دولت و بانک مرکزی درخصوص «رفع تعهد ارزی» طی چند سال اخیر به چالشی جدی برای توسعه صادرات کشور تبدیل شده است. گروهی معتقدند ارز یک ثروت و بیت المال است که باید به داخل کشور بازگردانده شود و گروهی معتقدند در شرایطی که خود دولت در بازگشت ارز با مشکل مواجه است چرا باید این حجم از فشار بر صادرکنندگان و تولیدکنندگا بخش خصوصی وارد شود. اما سؤال این‎جاست که چرا بخش خصوصی و تولیدکنندگان مخالف سیاست های ارزی دولت و نحوه رفع تعهد ارزی بانک مرکزی هستند.

برای تبیین بهتر موضوع باید به عقب برگردیم. بعد از نوسانات ارزی سال 97 و چندنرخی شدن ارز، تعادل ارزی در تجارت کشور بر هم خورد، اختلاف نرخ ارز ترجیحی و نیمایی با بازار آزاد باعث شد روند بازگشت ارز به کشور با اختلال مواجه شود؛ چرا که صادرکننده می داند که دولت به تدریج تن به افزایش نرخ ارز نیمایی می دهد.

از سوی دیگر نرخ ارزان تر ارز برای واردات چه در قالب 28500 و چه در قالب نرخ 42 هزار تومان سامانه نیما آن هم در شرایطی که فاصله نیما و بازار آزاد افزایش‌ یافته سبب شده تا صادرکنندگان ارز خود را در نیما عرضه نکنند و شاهد تقاضای کاذب رای ثبت سفارش و بهره مندی از ارز ارزان‎تر و در نتیجه تشکیل صف برای تخصیص ارز باشیم.

این در حالی است که تولیدکننده ای که ارز به دست آمده از محصول صادراتی خود را با نرخ کمتر از نرخ بازار غیررسمی در سامانه نیما عرضه می کند، در نقطه مقابل مجبور است برای تهیه مواد اولیه اش سراغ بورس کالا برود که نرخ ها در آن منطبق با نرخ بازار آزاد است. این یعنی تحمیل زیان به صادرکننده که نتیجه آن تراز تجاری منفی 17 میلیارد دلار در سال گذشته بود.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: شوک مقاومت به صهیونیستها

روز ۲۳۳ طوفان‌الاقصی، ضربه سنگین مقاومت فلسطین به صهیونیستها در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه که منجر به هلاکت و اسارت چند نظامی صهیونیست شد، انصارالله یمن این عملیات را عملیات قهرمانانه نامید.۲۳۲ روز از جنگ در غزه می‌گذرد، مقاومت فلسطین اعلام کرد که مجاهدان این گردان‌ها نظامیان صهیونیستی را به‌سمت یک تله در یک تونل در اردوگاه جبالیا کشانده و ضمن درگیر شدن با آن‌ها از نقطه صفر، همه آنها را به هلاکت رسانده و یا زخمی کرده و تعدادی از آن‌ها را نیز به اسارت گرفته‌اند. دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به عملیات انتقام‌جویانه شدید مقاومت علیه صهیونیست‌ها در شمال نوار غزه که به هلاکت و اسارت چند نظامی صهیونیست انجامید از آن به‌عنوان «عملیات قهرمانانه» یاد کرد.

بعد از آنکه «ابوعبیده»، سخنگوی گردان های القسام جنبش حماس از اسارت و کشته شدن نظامیان صهیونیست در شمال نوار غزه خبر داد، شماری از فلسطینیان در کرانه باختری و لبنان، شبانه به شادی پرداختند و  منور و فشفشه زدند.

ابوعبیده سخنگوی گردان‌های القسام همچنین در پیام صوتی خود گفته است رزمندگان مقاومت فلسطین همچنین طی بیش از دو هفته در رفح و بیت حانون ده‌ها عملیات علیه نظامیان صهیونیست انجام دادند. دشمن به سیاست کورکورانه و بیهوده در انتقام و تخریب ادامه می‌دهد.رژیم اسرائیل یکی از اهداف خود از جنگ علیه غزه را آزادی اسرای خود اعلام کرده است که روز ۱۵ مهرماه به اسارت مقاومت فلسطین در آمدند؛ با این حال، در عملیات ترکیبی دیروز مقاومت، برای اولین بار صهیونیست‌ها در غزه اسیر دادند.

جوان نوشت: 16 کشته و اسیر صهیونیست‌ها در روز ۲۳۳

عملیات کمین مقاومت در شمال غزه که در سطح بالایی از برنامه راهبردی و میدانی اجرا شد، علاوه بر هلاکت و زخمی شدن تعدادی از صهیونیست‌ها، برای نخستین بار پس از طوفان الاقصی اسارت شماری از نظامیان اشغالگر را به دنبال داشت. انتشار فیلمی در ارتباط با این عملیات نشان می‌دهد که سربازان مقاومت با یکی از سه یگان تکاوری فوق ویژه نیروی دریایی صهیونیست‌ها درگیر شده‌اند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت دیروز نوشت: «صدای انفجار در سراسر اسرائیل بر اثر موشک‌های حماس شنیده شد.» صهیونیست‌ها در تشریح علل شنیده شدن این صدا که باعث شد پس از چند ماه آژیر‌های خطر در تل‌آویو به صدا درآید، شلیک دست‌کم ۱۲ موشک از غزه به سمت تل‌آویو را تأیید و تصریح کردند که حمله موشکی یادشده از شهر رفح و در فاصله چندصدمتری نیرو‌های اسرائیلی انجام شده است.

مقاومت همچنین با تهاجم تانک‌های صهیونیست به رفح و جبالیا مقابله می‌کند و در تازه‌ترین مورد، گردان‌های القسام یک تانک مرکاوا ۴ را با گلوله یاسین ۱۰۵ در پروژه بیت‌لاهیا در شمال هدف قرار داد. گردان‌های القسام اعلام کرد: «نیرو‌های دشمن را در حال نفوذ به محله القصاصیب در اردوگاه جبالیا با خمپاره‌های کالیبر سنگین هدف قرار دادیم.» همه این اقدامات در شرایطی صورت گرفت که طی هفته‌های گذشته همه نگاه‌ها به اقدام نظامی صهیونیست‌ها در رفح خیره شده بود و رژیم تل‌آویو تلاش می‌کرد این‌طور القا کند که شرایط منطقه به گونه‌ای رقم خورده که کار غزه و از جمله شمال این باریکه تمام است و حالا باید رفح را هم به فتوحات خود ضمیمه کنند، اما آنچه روز شنبه در جبالیا واقع در شمال غزه رقم خورد نشان داد که اوضاع آن‌طور که سربازان تل‌آویو جلوه می‌دهند، نیست.

جام جم این‌گونه نوشت: مسیر روشن با اقتدا به مقتدا

وقوع جنگ تحمیلی، استعفای دولت موقت، فعالیت گروهک‌های تجزیه‌طلب، عملیات‌های تروریستی و شهادت شخصیت‌ها و مسئولان انقلابی اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی و تحریم جمهوری اسلامی ایران از‌جمله وقایعی است که در ۱۰سال نخست انقلاب نوپای اسلامی به وقوع پیوست؛ بحران‌هایی که هر کدام از آنها می‌توانست انقلاب اسلامی را به بیراهه برده و آن را از نیل به اهدافش دور کند اما تدابیر حکیمانه امام راحل ـ که از پشتیبانی ملت برخوردار بود ـ زمینه عبور از این بحران‌ها را فراهم کرد؛ موضوعی که در طول انقلاب اسلامی نیز شاهد آن بودیم و مردم با حمایت از دولت و اطاعت محض از ولایت فقیه توانسته‌اند تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و مقدمات سربلندی جمهوری اسلامی ایران را مهیا کنند.

پیام داهیانه رهبری در میان اضطراب‌ها

البته با رشد و شکوفایی کشور در حوزه‌های مختلف، دشمنی معاندان نیز افزایش یافته است و بر همین مبنا از آغاز زعامت مقام معظم رهبری نیز شاهد ظهور بحران‌ها و حوادث متعددی بودیم که بخشی از آنها ازسوی معاندان انقلاب اسلامی طراحی و به مردم تحمیل شد و برخی دیگر مثل سانحه غمبار اخیر که منجر به شهادت رئیس‌جمهور مردمی کشورمان و همراهانش شد، با مدیریت و درایت ایشان و حمایت و پشتیبانی مردم، مرتفع شده و برگ زرینی بر افتخارات نظام افزود.

رهبری حکیمانه آیت‌ا... خامنه‌ای در همه تحولات ریز و درشت انقلاب اسلامی ایران مشهود است، درست از روزی که بنیانگذار انقلاب اسلامی به ملکوت اعلی پیوست و این مسئولیت دشوار رابه این رهرو‌ راستین انقلاب سپرد.واکنش هوشمندانه معظم‌له پس ازانتشارسانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و هیات همراه یکی از همین درایت‌هاست که زمینه بروز هرج و مرج در کشور را کنترل کرد.

در ادامه همشهری نوشت: رفیق مردم

«پدر معنوی مردم تبریز» لقبی بود که مردم این خطه برای شهیدآیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی انتخاب کرده بودند؛ شهیدی که مردمی زیست و در نهایت هم با «شهادت» پاداش گرفت و به آرزوی دیرینش رسید.

شهید آل‌هاشم که طی دهه‌های گذشته مسئولیت‌های سنگینی را در ساختارهای مختلف نظام جمهوری‌اسلامی برعهده داشت، به‌عنوان نمونه‌ای از یک «مسئول مردمی» پس‌از قرار گرفتن در جایگاه امام‌جمعه تبریز و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، منشأ خدمات گسترده‌ای برای مردم این استان شد و رویکردهای مردمدارانه‌اش شهره خاص و عام بود؛ موضوعی که تشییع به‌یادماندنی پیکر او ازسوی مردم تبریز شاهدی براین مدعاست.

تأثیرگذاری مشی و سیره شهیدآل‌هاشم تا حدی بود که رهبرمعظم انقلاب در دیدار اخیر با خانواده شهدای خدمت، «تغییر معنای نمازجمعه» را یکی از نکات برجسته شخصیت این شهید بزرگوار عنوان کردند؛ نکته‌ای که برای مردم تبریز کاملا محسوس بود و او را پناه و گوش‌شنوایی برای مشکلات‌شان می‌دانستند.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: مذاکرات مسقط ادامه دارد؟

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد.» این جمله را جو بایدن روز گذشته در خصوص حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، لحن تمسخرآمیز رئیس‌جمهور آمریکا در قبال دولت نتانیاهو را مورد توجه قرار دادند. هفته گذشته در گزارشی با عنوان «انتخابات؛ اهرم تنش‌زدا در مذاکرات ایران و آمریکا» به بررسی روند مذاکرات پنهان ایران با آمریکا در عمان پرداختیم.

در همان مقطع کارشناسان مسائل بین‌الملل از روند این مذاکرات ابراز امیدواری کرده بودند. این مذاکرات درحالی به نتیجه مثبت نزدیک می‌شد که سانحه سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور اتفاق افتاد و روند پیشروی مذاکرات را تحت‌تاثیر قرار داد. در گزارشی که هفته‌ گذشته پایگاه خبری آکسیوس منتشر کرد، محتوای مذاکرات حول محور مسائل هسته‌ای عنوان شده بود.

حالا اما رسانه‌ بلومبرگ در گزارش متفاوتی پایه و اساس مذاکرات ایران و آمریکا را کاهش ‌تنش‌های منطقه و پایین‌کشیدن دولت نتانیاهو عنوان کرده است.  این گزارش یکی از سرفصل‌های مذاکرات میان برت مک‌گرک، نماینده آمریکا و علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران را پایان دادن به جنگ می‌داند.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تأکید ولیعهد سعودی بر ضرورت آتش‌بس در غزه و تشکیل کشور فلسطین
انباشت ۱۰۰۰ کامیون حامل کمک در گذرگاه کرم ابوسالم
«سعید جلیلی» وارد صداوسیما شد
ما یک ⁧خانواده⁩ هستیم و هر عضوی با تابعیت ایرانی برایمان مهم است
عیادت رهبر معظم انقلاب اسلامی از حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی
با جلوه جدید حمل و نقل شهری به مناظره رفتم
مبادله ۲۳۸ میلیارد تومان برق در بورس انرژی
۹ مسئول دیگر در ستاد سعید جلیلی منصوب شدند
مخبر با حمید نوری دیدار کرد
آیت الله «مکارم شیرازی» به بیمارستان منتقل شدند
پخت ۵۰ هزار پرس غذای نذری طی روز عید غدیر در دره شهر
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top